Od prvých kilometrov až k ultratrailom...

Bežecké hodinky alebo bez športtestera ani krok

august-december 2014 :: Ako som sa postupne stával aktívnym a pravidelným bežcom, bolo treba poriešiť jednoduché a efektívne zaznamenávanie bežeckých aktivít. Už svoj prvý beh som si odmeral pomocou bežeckej aplikácie v smartfóne. Našiel som prvú apku, ktorá bola zdarma a vyzerala na pohľad jednoducho. Už si nepamätám jej názov. Postupne som začal skúšať rôzne iné platené aj neplatené aplikácie. Základným kritériom bolo, aby merala všetky základné veličiny (teda čas, vzdialenosť, tempo, rýchlosť, prípadne prevýšenie...) a umožňovala export v nejakom rozumnom formáte (ideálne .gpx) pre neskorší prechod na iný systém/platformu.

Existuje v zásade niekoľko možností, ako si zaznamenávať svoje aktivity:
  1. Manuálne písaný bežecký denník alebo stará osvedčená klasika.
    Áno, aj v dnešnej dobe ešte existujú ortodoxní bežci (možno skôr staršia generácia), ktorí nedajú dopustiť na klasické stopky, pero a papier. Žiadne GPS ani elektronika. Jednotlivé záznamy si pekne zapisujú do zošita/knihy (dokonca existujú aj moderné verzie denníkov, ktoré vychádzajú ako knihy raz ročne) a nemusia sa spoliehať na dostupnosť internetu. Určitou nevýhodou môže byť, že ak chcete okrem zmeraného času zistiť napr. priemerné tempo alebo rýchlosť, ubehnutú vzdialenosť musíte vopred poznať. Pri bežeckých ováloch je to pomerne jednoduché, no ak už beháte trebárs traily, niekto vám tú vzdialenosť asi bude musieť najskôr zmerať.

  2. Záznam pomocou aplikácie v smartfóne
    Mne sa po niekoľkých vyskúšaných aplikáciách osvedčila apka RunMeter, ktorá sa mi zdala ako geekovi dostatočne sofistikovaná, ponúka rôzne štatistiky aj export do gpx. Používal som ju niekoľko mesiacov až do Vianoc 2014, keď som dostal svoje prvé Garminy. Výhoda tohto prístupu je v tom, že existuje kopec aplikácií, za ktoré nemusíte dať ani euro a základné veci vám v pohode odmerajú.

    Aplikácia umožňuje po spojení s hrudným pásom záznam pulzovej frekvencie. Táto možnosť ma zaujala, lebo som bol zvedavý na akých tepoch vlastne behám, ako sa menia tepy so zmenou rýchlosti, teploty a pod. Tak som si zaobstaral hrudný pás značky Polar H7, ktorý výborne slúžil niekoľko mesiacov.
    Bohužiaľ sa výrobcovia nedokážu dohodnúť na univerzálnom spôsobe pripojenia a tak hrudný pás Polar nepripojíte ani náhodou k hodinkám Garmin, ktorý používa vlastný protokol. A tak mám doma ďalšiu zbytočne nevyužitú vec.
    Nevýhodou behania s aplikáciou je, že smartfón musíte mať strčený niekde vo vrecku, prípadne pripnutý na ramene, čo je pri dnešných veľkostiach uhlopriečok dosť nepohodlné a mne tento spôsob nosenia teda vôbec nesadol.
    Aj keď na obrázkoch vyzerá smartfón pripnutý na vypracovanom ramene manekýna možno aj sexi, skutočnosť je trochu iná. Mobil sa počas behu zosúva (keďže si nechcete zastaviť prítok krvi do ruky, nedá sa to utiahnuť na fest), obťažuje vás motajúci sa kábel od slúchadiel a navyše nemáte okamžitý prehľad o meraných hodnotách, lebo nevidíte na displej. Niektoré aplikácie síce majú hlasovú odozvu, ktorá vás priebežne informuje o ubehnutom čase alebo tempe na km ale nie je to ani zďaleka ideálne.
  3. Záznam pomocou športtestera teda bežeckých hodiniek
    K tejto možnosti sa asi skôr či neskôr dopracuje väčšina bežcov, keďže ide o najpohodlnejší spôsob zaznamenávania aktivít.
Pár týždňov pred Vianocami som sa s priateľkou dohodol, že mi prispeje na darček a tak som začal zisťovať, aké sú možnosti. Porovnával som, čítal recenzie a rozhodoval sa. Kvalitné športové hodinky sa vtedy (aj dnes) pohybovali v cene okolo 500 Eur a tak to bolo relatívne ťažké. Nakoniec padlo rozhodnutie na jednu z najpoužívanejších značiek Garmin a to rovno na čerstvú "vlajkovú loď" Forerunner 920XT.
Dizajn sa mi páčil už na prvý pohľad a boli nabité všetkými možnými funkciami, ktoré si len bežecký blázon vie predstaviť. Zvolil som čierno-modrú verziu s hrudným pásom. Stáli vtedy 479 Eur v najlacnejšom eshope. A mohol som sa tešiť na ježiška a deň, kedy ich prvýkrát vyskúšam :)
Hodinky mám k dnešnému dňu už asi 2,5 roka a slúžia stále výborne. Raz som musel vymeniť batériu v hrudnom páse, batéria v hodinkách je stále pôvodná. Niekoľko týždňov po kúpe vyšli nové Fenixy, ktoré boli ešte vymakanejšie, ale to už je dnes takto so všetkými technickými novinkami...

O svojich ďalších skúsenostiach s hodinkami a o tom, čo by som si kúpil, keby som sa rozhodoval  dnes, napíšem samostaný článok. Tiež by som rád niečo napísal o bežeckom "denníku" Garmin Connect a inej online alternatíve, ktorú som začal pouzívať.



0 komentárov:

Zverejnenie komentára

Prečo tento blog

Rád by som prostredníctvom tohto blogu popísal ako som sa dostal k behu, ako som sa postupne prepracoval od rekreačného turistu k aktívnemu bežcovi. Chcem písať aj o pretekoch a bežeckých akciách, ktorých som sa zúčastnil.
Články budem pridávať chronologicky ako išli v čase od mojich začiatkov v lete 2014 až po súčasnosť.